Czapki markowe. Na co trzeba zwrócić uwagę?

Dla większości z nas, czapka jest jedynie praktycznym akcesorium, które włączamy do swojego stroju podczas letnich upałów lub zimowych mrozów. Zazwyczaj nie myślimy długo przy wyborze tej części garderoby, nie pomyślelibyśmy także, by wydać na takową więcej niż 30-40 złotych. O co więc chodzi z firmami, które produkują designerskie nakrycia głowy, w cenie kilkudziesięciu, jeżeli nie kilkuset dolarów?

Żeby lepiej zrozumieć, kto i dlaczego kupuje te markowe czapki, musimy spojrzeć na ich historię. Czołową marką czapek z daszkiem, jest New Era Cap Company, która zapoczątkowała tzw. „fullcapy” – czapki z prostym daszkiem. Początkowo, tak jak to często bywa z markową odzieżą, nakrycia głowy zostały wypuszczone z myślą o baseballistach, już w 1954 roku. Do regularnej sprzedaży trafiły jednak ponad 20 lat później. To akcesorium stało się znakiem rozpoznawczym niesławnych w Ameryce dilerów narkotykowych, którzy, tworząc swoje oddzielne grupy, zapragnęli się wyróżniać od reszty społeczeństwa. Ich styl miał znaczący wpływ na późniejszą modę środowiska gangsta raperów w latach 90.

Od tamtego czasu, czapki te, kojarzymy głównie z gwiazdami i słuchaczami rapu. Przez to czapki z daszkiem stały się elementem kultury i mody ulicznej, dlatego wiele osób zainteresowanych tym tematem sięga po te markowe akcesoria – jest to więcej niż ubiór, jest to sposób wyrażenia siebie i przynależności do grupy. Współcześnie, kiedy „street wear” stał się mainstreamowy, wiele firm luksusowych, takich jak GUCCI, Hugo Boss, Louis Vuitton, itp. decyduje się na wypuszczanie różnego rodzaju czapek, ponieważ stanowią symbol tej „osiedlowej” alternatywy.